Sunday 8 June 2014

MAHASISWA ERA DONUT/DODOL BAHAGIAN II


Kesan AUKU kita dapat lihat mahasiswa semakin mendodol dan mendonut. Perlu diingatkan bahawa AUKU ini bukan hanya memperuntukkan peraturan kepada mahasiswa sahaja namun memfokuskan kepada pentadbiran Universiti juga. Persoalannya, wajarkah AUKU terus dimansuhkan, sedangkan AUKU ini merangkumi perihal mahasiswa dan pentadbiran juga. Lantas persoalan ini sering bermain dibenak fikiran mahasiswa khususnya mahasiswa yang baru atau mahasiswa yang tidak tahu apa itu AUKU. Dan seingat saya , sewaktu saya tahun 1 lagi, ramai pihak mempersoalkan, kenapa mahasiswa ini kurang cerdik? Tahukah mereka AUKU ini juga merangkumi peraturan terhadap pihak Pentadbiran. Jika dimansuhkan semua, bagaimana peraturan terhadap pentadbiran, kenapa mahasiswa tidak mahu mansuhkan bab dan akta yang berkaitan sahaja, “bodoh betul’ mahasiswa, ujar sesetengah pihak terhadap mahasiswa yang mahukan AUKU dimansuhkan atau digantikan dengan Akta yang lebih adil.

Ada betul juga pihak tersebut menyuarakan pendapat sebegitu, tetapi perlu diingatkan bahawa, AUKU ini masih relevan kah? Atau tidak pernah relevan sesekali pun. Ayuh sekali lagi kita lihat beberapa perkara yang dikira agak tidak logik. Dalam AUKU terdapat pekara yang memperuntukkan bahawa Naib Canselor perlu dilantik oleh Menteri. Hal ini bermakna dalam Universiti terdapat campur tangan dari pihak yang berkepentingan. Bukan menyisihkan atau menidakkan kuasa pihak Menteri, ada baiknya jika kampus ini biar disuburi dengan nilai akademik yang bebas dari pihak yang berkepentingan. Apa salahnya jika Naib Canselor dipilih dalam kalangan staf akademik dan mahasiswa sendiri setelah kriteria yang sewajarnya ditetapkan, dalam masa sama dapat menerapkan pendidikan politik yang segar dalam kampus. 

Saya juga lebih suka mengambil pendekatan yang dikira agak kelakar dan agak tidak logik seiring dengan tajuk penulisan ini “MAHASISWA ERA DONUT/DODOL” berbanding pendekatan yang sering didengari iaitu “AUKU AKTA ZALIM” dan lain-lain. Biar saya cerita pekara yang pelik-pelik agar pembaca diluar sana boleh menilai kembali rasionalnya AUKU. Saya suka ambil contoh yang hampir atau dekat dengan saya. Hampir semua orang tahu berkenaan peristiwa 3 mahasiswa UMSKAL digantung baru-baru ini, tetapi saya lebih suka untuk ambil kisah saya sendiri.

Untuk pengetauhan semua, saya pernah menerima surat tunjuk sebab daripada pihak Universiti dalam sebulan yang lepas untuk memberikan sebab kenapa saya bertindak sedemikian, dan jika saya tidak menulis surat tersebut saya akan dikenakan tindakan tatatertib. Tindakan yang dimaksudkan tadi ialah “status” saya di facebook yang dikatakan memburukkan nama sesetengah pihak Universiti. Apa pendapat kalian? Anda cuba bayangkankan, dalam keenakan anda menaip status di facebook, tiba-tiba surat tunjuk sebab sampai pada DEKAN anda dan sampai pada anda,cuba fikir sejenak apa yang pihak lain fikirkan? Sampai pihak yang mengetahui kes saya ini tertawa kecil. Oh ya, jika dikatakan kes saya ini agak biasa, dalam siri seterusnya saya akan ceritakan kes print screen status facebook rakan saya yang berbangsa cina, mungkin cerita rakan saya lebih kelakar. Sebenarnya persoalannya bukan siapa memburukkan sesiapa, cuma tindakan Universiti yang rajin “Print Screen” status saya di facebook adalah satu tindakan yang kelakar dan pelik. Rajin juga pihak Universiti ini menjalankan tugas agar AUKU itu berjalan. Bagi saya laman sosial adalah “LAMAN SOSIAL”, bukannya kawasan kampus, bukannya kawasan Universiti yang perlu anda didik seperti anak tadika. Jika saya ada lakukan kesalahan di laman sosial, dipersilakan saman saya di mahkamah. Bukannya tidak ada kes berkenaan saman menyaman berkenaan media sosial ini, salah satu contohnya kes PAPA GOMO. Kenapa AUKU tidak digunakan untuk “Print Screen” status mahasiswa yang jiwang karat berpegang tangan, berdua-duan, berkelakuan tak senonoh, “selfie dengan pasangan yang belum sah(batas lelaki perempuan)” di laman sosial, itu adalah kesalahan yang nyata. Disebabkan itu saya sudah nyatakan dari awal lagi AUKU mempunyai maksud tersirat. Mungkin status ini juga akan dikenakan tindakan oleh pihak Universiti.

Kes ini bukan satu, malah dari apa maklumat yang saya tahu, kes print screen status facebook ini banyak berlaku terutama di kampus-kampus lembah klang. Bukannya saya menghasut pembaca untuk mengatakan Akta ini tidak relevan atau tidak logik di akal fikiran, tetapi saya pulangkan kepada pembaca kembali untuk menilai penulisan saya ini berdasarkan kes yang saya alami sendiri. Saya tahu ramai pembaca terutama mahasiswa, mereka mempunyai sudut pandang sendiri, sama ada pro pada kerajaan dan pro pada pihak pembangkang, Itu bukan menjadi persoalan utama. Tidak kisahlah siapa kamu, tetapi saya mengajak kalian semua untuk menilai balik AUKU masih relevan atau tidak, gunakanlah kecerdikan kalian untuk menilai semua ini. Banyak lagi kes pelik berkenaan AUKU ini dalam masa terdekat ini sebenarnya. InsyaAllah akan terzahir dalam siri-siri seterusnya.

Jika mahasiswa diluar sana tidak rasa bahawa AUKU ini tidak mengancam mereka, tetapi sekurang-kurangnya kesian pada mahasiswa seperti kami ini yang suka “online” di laman sosial, tulis di “status” saja, terus dikenakan AUKU, bila difikirkan agak tidak logik, tetapi inilah yang terjadi. Saya baru perasan bahawa ada salah seorang YB yang ada respon berkenaan tulisan saya, dia ujar ini adalah agenda pembangkang, untuk mansuhkan AUKU, bagi saya YB-YB sebegini tidak boleh diguna pakai, dalam pemikirannya hanya ada kerajaan dan pembangkang, yang salah pembangkang tetapi mahasiswa didonutkan. Untuk pengetahuan YB, Dato Saifuddin sendiri menyokong tindakan mahasisiswa untuk mansuhkan AUKU dan AKTA 174, beliau bersama kami sewaktu di SUHAKAM. Dato Saifuddin pembangkang kah? 
Tidak usahlah memikirkan sangat soal kerajaan atau pembangkang, bagi saya mana-mana perkara yang baik perlu disokong untuk anak bangsa sendiri. Disebabkan kamu yang bermusuhan dengan pembangkang, mahasiswa didodolkan kamu?Ini tidak adil. InsyaAllah siri yang seterusnya saya akan cuba kongsikan sedikit pengalaman saya di University Of Monash, University News Of Wales, (Australia ) dan Kyungpook National University ( Korea Selatan) , bagaimana mereka hidup dengan baik dan aman tanpa undang-undang seperti AUKU@ AKTA 174.
Jangan biarkan donut dan dodol membelenggu diri anda.


No comments:

Post a Comment