Sunday 8 June 2014

MAHASISWA ERA DONUT/DODOL BAHAGIAN I


Saya ambil pendekatan untuk menulis di laman sosial adalah cara dan kaedah yang sangat bernas buat masa kini dalam era generasi Y. Generasi kini banyak menghadap muka buku berbanding buku. Mahasiswa Era Donut/Dodol diambil sempena kejayaan mahasiswa UIA dan UITM Berjaya cipta nama dalam Book Of Record Malaysia dengan membuat logo universiti masing-masing dengan menggunakan donut dan dodol .Penulisan ini akan berbentuk bersiri agar pencerahan buat mahasiswa yang masih lena diulit mimpi dan kurang sedar apa yang berlaku kini.

Jika kita sebagai mahasiswa, perkataan “AUKU” sudah menjadi pekara wajib untuk kita mengetauhinya.Tidak kurangnya ada yang masih tidak tahu apa itu ‘AUKU’. Dalam penulisan siri 1 ini, saya tidak berminat untuk menjelaskan secara terperinci AUKU. Mungkin pembaca mampu google sendiri apakah itu AUKU, adakah ianya sejenis dodol?donut? atau sebaliknya? Itu terpulang pada anda untuk tafsir AUKU itu sendiri.

Saya cuba mengajak pembaca budiman, untuk menilai kembali sama ada AUKU ini masih relevan atau tidak pernah relevan. Secara literalnya AUKU ini dicipta untuk memastikan tingkah laku mahasiswa dan pentadbiran Universiti teratur dan dilihat kemas dan tidak ada cacat celanya. Namun jika berkali-kali anda meneliti AUKU ini, ianya ternyata dicipta untuk menyekat suara dan pergerakan mahasiswa. 
Mungkin ada betulnya, mahasiswa perlu ada garis batasnya untuk aktiviti dan perlakuan mereka sendiri., namun tujuan AUKU bukan untuk menjaga tingkah laku mahasiswa, tetapi menyekat. Ayuh kita mengenali beberapa pekara yang pelik dalam AUKU ini. Salah satu yang pelik dalam AUKU ini ialah, mahasiswa perlu mendapatkan kebenaran pihak Universiti untuk menggunakan ‘PEMBESAR SUARA’ di dalam kampus dan jika ingin memilikinya. Seperti undang-undang zombie juga bunyinya, Pembesar Suara ini pistolkah?pisau? atau bom sehinggakan mahasiswa tidak boleh memilikinya dalam kampus? Kenapa tidak ada pula peraturan yang menghalang mahasiswa islam memiliki pasangan jika belum bernikah? Mahasiswa perlu bernikah dahulu baru boleh berpasangan dalam kampus? Jika sebegitu, adakah ianya lebih manis dan molek.

AUKU dicipta untuk menyekat suara mahasiswa dan pergerakan mahasiswa yang lebih tertonjol menyokong pembangkang. Bagi saya, tafsiran ini dibuat salah. Buktinya pada era sebelum terciptanya AUKU, pergerakan mahasiswa pada ketika itu jelas ternyata seimbang malah menjadi kuasa ke 3 untuk negara bangsa mereka sendiri, buktinya kita boleh lihat Pimpinan Mahasiswa pada waktu ketika itu jika tidak silap saya, Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya menjadi barisan hadapan dalam mempertahankan nama negara pada waktu ketika itu dengan mengutuk tindakan negara Indonesia yang ingin hancurkan Malaysia, siapa yang menunjukkan solidariti pada waktu ketika itu? Perkasa? Sudah tentu tidak, tetapi mahasiswalah yang menjadi benteng pada negara.

Jika kita lihat sekarang, kesan daripada AUKU, mahasiswa kian mendodol dan mendonut. Semangat dan Jiwa atau Aura mahasiswa kian luntur.Perlu diingatkan AUKU bukan hanya berfokuskan pada mahasiswa sahaja, namun pada pentadbiran Universiti.


No comments:

Post a Comment