Sunday 8 June 2014

PRESIDEN INDONESIA 2014 : PROBOWO VS JOKOWI


Penilaian ini berdasarkan pembacaan, pemerhatian penulisan dan luahan dari rakyat Indonesia dilaman sosial. Kedua-dua wira Indonesia ini mempunyai bakat dan kelebihan masing-masing. Pemilu 2014 akan dilaksanakan dua kali iaitu Pemilu Legislatif pada 9 April 2014 yang akan memilih para anggota dewan legislatif dan Pemilu Presiden pada 9 Julai 2014 yang akan memilih Presiden dan Wakil Presiden.

Pemilu 2014 akan memakai e-voting dengan harapan menerapkan sebuah sistem baru dalam pemilihan umum.Pemilu kali ini adalah yang ke-11 sejak Indonesia mencapai kemerdekaan dan adalah pilihan raya keempat selepas reformasi menyebabkan jatuhnya kepimpinan autokrasi Presiden Suharto pada 1998. Kira-kira 186 juta pemilih terlibat dalam Pemilu kali ini bagi memilih 560 anggota Dewan Perwakilan Rakyat dan lebih 18,000 anggota majlis tempatan. Mereka mengundi di 545,791 pusat mengundi di seluruh Indonesia.

Dari segi kempen, Suruhanjaya Pemilihan Umum (KPU) Indonesia memberi tempoh 21 hari kepada semua calon dan parti menjalankan aktiviti masing-masing dan menjadi amalan demokrasi di Indonesia, menjelang tiga hari pemilihan, semua logistik dan kempen dihentikan.

Tempoh bertenang itu membolehkan rakyat membuat pertimbangan calon atau parti mana untuk diundi selepas mereka dihujani pelbagai janji, harapan dan permintaan daripada 15 parti politik nasional yang bertanding pada Pemilu 2014.
Pemilihan berjalan dalam suasana penuh keceriaan dan mereka seolah-olah berada dalam satu 'pesta'. Tiada aksi merayu dan memujuk pengundi dan tiada juga barung atau bangsal panas disediakan oleh parti-parti bertanding di luar tempat mengundi.
Pemilu Presiden pada 9 Julai 2014 yang akan memilih Presiden dan Wakil Presiden memperlihatkan pasangan Prabowo Subianto yang merupakan Ketua Dewan Pembina Partai Gerindra bersama gandingan beliau ialah Hatta Rajasa bertembung dengan pasangan Joko Widodo yang merupakan Gabernor DKI Jakarta bersama gandingan beliau ialah Jusuf Kalla.

Sebelum pembacaan awal dibuat mari kita kenali susuk tubuh Probowo dahulu. Secara tampaknya Probowo merupakan tokoh politik dan ketenteraan yang telah lama berkecimpung dalam bidang politik dan ketenteraan Indonesia, kenyataan ini disokong dengan bukti bahawa beliau pernah dicalonkan sebagai calon Presiden pada Pemilu Presiden tahun 2009 berpasangan dengan Megawati Soekarnoputri, namun terkandas. Bukan soal terkandas atau kalah, namun penyertaan beliau sebagai calon Pemilu Presiden lepas sedikit sebanyak meninggalkan nama beliau di serata pelosok Indonesia. Justeru itu sedikit sebanyak dapat membantu kempen beliau kali ini. Selain daripada itu, beliau juga merupakan Mantan Menteri Kewangan era Soekarno, Menteri Alumnus Akademi Militer Nasional menjelang tahun 1974, dan karier beliau semakin melonjak naik dengan anugerah Jeneral Termuda meraih 3 bintang pada usia 46 tahun.

Jika kita lihat susuk tubuh Jokowi pula, beliau terkenal dengan kempen yang menarik dan berjiwa muda sewaktu beliau bertanding sebagai gabenor Jakarta. Kempen beliau boleh ditonton di Youtube dengan menontonnya berkali-kali tanpa jemu. Perkara ini diakui oleh warga Jakarta malah ternyata terbukti dengan kemenangan beliau di Jakarta telah membuktikan gaya yang bersahaja dan kempen yang segar dan berkesan. Jokowi merupakan pemimpin Indonesia yang saya kenal selepas Sukarno. Malah saya sebagai warganegara Malaysia juga mengenali Jokowi dengan kempen yang bersederhana dan berjiwa muda beliau. Jokowi juga dikatakan berjiwa rakyat, dan sering turun kebawah bersama rakyat. Keadaan ini dapat dilihat dan dibuktikan dengan cara berkempen beliau mengenakan pakaian baju kemeja iaitu “baju kotak-kotak”. Kenyataan ini juga dapat dibuktikan dengan ucapan beliau baru-baru ini sempena Pemilu Presiden 2014 dengan masa 3 minit. Dengan 3 minit ini anda mampu melihat watak beliau sebenarnya.

Secara kasarnya sebanyak 15 partai yang telah mengambil bahagian bagi Pemilu Legisatif 2014 dengan hasil yang telah diumumkan oleh KPU iaitu Partai Nasdem 6.72 %, Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) 9.04%, Partai Keadilan Sejahtera (PKS) 6.79%, PDI Perjuangan (PDIP) 18.95%, Partai Golkar 14.75%, Partai Gerindra 11.81%, Partai Demokrat 10.19%, Partai Amanat Nasional (PAN) 7.59%, Partai Persatuan Pembangunan (PPP) 6.53%, Partai Hanura 5.26%, Partai Damai Aceh 0 %, Partai Nasional Aceh 0 %, Partai Aceh 0 %, Partai Bulan Bintang 1.46 dan PKP Indonesia (PKPI) 0.91%. Secara jelasnya disini 3 Partai yang teratas ialah PDI Perjuangan (PDIP) 18.95%, Partai Golkar 14.75%, Partai Gerindra 11.81% 

Menerusi anggaran dan kiraan atas kertas kita mampu lihat bahawa Jokowi bergandingan dengan Jusuf Kala, manakala Probowo bergandingan dengan Hatta Rajasa. Mengikut fakta keempat-empat wira ini mewakili partai yang berbeza. Jokowi mewakili PDI yang memperoleh 18.95 %, dengan pasangannya Jusuf Kala mewakili Partai Golkar yang memperoleh 14.75 %, manakala Probowo mewakili Partai Gerindra yang memperolehi 11.81 % dengan pasangannya Hatta mewakili Partai PAN yang memperoleh 7.59%. Sekirannya kita memberi pengamatan yang jelas disini, kita dapat andai bahawa setiap partai akan menyokong pemimpin mereka, dengan jelas disini kem Jokowi diwakili Partai PDI dan Partai Golkar, manakala kem Probowo diwakili Partai Gerindra dan Partai PAN.

Setelah pengundian di peringkat Pemilu Legislatif pada 9 April 2014, bacaan awal kita mampu andaikan bahawa kem Probowo ketinggalan sebanyak 57.56 % di belakang kem Jokowi dimana kem Jokowi memperolehi 33.7% manakala kem Probowo hanya memperolehi 19.4 %. Jumlah ini telah dihitung dengan menggabungkan jumlah pengundian mengikut Partai mereka. Jika dilihat dan dibaca secara angka kem Probowo perlu fokus kempen mereka kepada jumlah pengundi yang lebih besar dengan jumlahnya 80.6 %, manakala kem Jokowi perlu fokus kempen mereka kepada jumlah pengundi yang lebih jauh kecil dengan perbezaan 14.3 % daripada jumlah fokus undi kem Probowo dengan Jumlah 80.6 %. Keadaan ini menampakkan bahawa kem Probowo perlu berkerja keras berbanding kem Jokowi yang mendahului kem Probowo dengan perbezaan 57.56% jauh dihadapan daripada jumlah yang pengundian yang diperolehi. Tetapi jangan dilupakan Partai-Partai lain. Kerana Partai-Partai yang lain juga dianggap partai yang menentukan kemenangan mana-mana Kem. 

Dengan gaya penyampaian penulisan saya ini sudah menampakan bacaan awal berkenaan Pemilu Presiden 2014 Indonesia. Namun perlu diingat, masa yang berbaki sangat panjang, pelbagai pekara dan perubahan boleh berlaku.
Insyallah pandangan yang seterusnya akan dilaksanakan pada tarikh pemilihan Pemilu Presiden Indonesia 2014 iaitu 9 Julai 2014.

Fahmi Zainol 
Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya
Presiden Majlis Perwakilan Majlis Nasional





No comments:

Post a Comment